Ctrl+P סאסא: הקיבוץ המודפס הראשון בעולם !
- Hanamel Dvir
- 25 ביולי
- זמן קריאה 7 דקות
עודכן: לפני 7 ימים
כשקיבוץ הופך לקובץ, ושכבות קרקע הופכות לשכבות הדפסה, בתהליך קסום נולד דגם מיניאטורי של מרחב, נוף וקהילה. אז פתחנו מצלמות, תיעדנו כל שלב — והסרטונים מדהימים.
פוסט מתעדכן- מומלץ לבקר שוב !

קיבוץ סאסא - נוף שמחייב תיעוד
בראש גבעה נישאת במרומי הגליל העליון, בין עצים ירוקי־עד ונוף עוצר נשימה – שוכן לו קיבוץ סאסא. לא עוד יישוב. לא עוד נוף. משהו אחר.
אנחנו 3D3 קיבלנו פנייה מאתגרת: האם אפשרי לקחת את כל זה – ולהפוך אותו לדגם מוחשי? לא ציור, לא תמונה, דגם תלת־ממד. אמיתי. בידיים.
אנחנו אוהבים אתגרים – במיוחד כאלה שיש בהם גם סיפור, גם נוף, וגם אווירה. בואו לראות כיצד לקחנו את המרחב, את הרוח, ואת כל השבילים הקטנים של סאסא –והעברנו אותם מהמציאות... אל המציאות.

הדפסת מודל יישובי - חוויה עם ערך
מודל תלת־ממדי הוא לא רק פריט נוי – הוא כלי בעל מגוון שימושים:
שיווק : מסייע בהמחשה ויזואלית למבקרים ולתושבים חדשים
חינוך : כלי עזר ללמידה על מבנה המקום וההיסטוריה שלו
תכנון ושימור : מסייע בתכנון עתידי ובשימור מורשת
חוויה וקהילה : מאפשר להנחיל לילדים ונוער את החיבור הרגשי אל המקום בו אתה גר

למה? סאסא!
קיבוץ סאסא הוא הרבה מעבר לעוד יישוב כפרי. מדובר במרחב ייחודי, מתוכנן וחי, המשלב בין טבע פראי, חיי קהילה הדוקים, תעשייה מתקדמת וייחוד גיאוגרפי שאין שני לו.
מה שהופך את סאסא לבחירה מרתקת במיוחד להדמיה בתלת־ממד הוא השילוב יוצא הדופן של רבדים – גם פיזיים וגם אנושיים.
ראשית, הטופוגרפיה: סאסא שוכן על מדרון דרמטי בגובה של כ־900 מטר מעל פני הים. התוצאה היא קיבוץ שמתפרס על פני גבהים משתנים, שבילים מתפתלים, ומבטי נוף פתוחים כמעט מכל נקודה. זוהי לא קרקע שטוחה ו"נוחה" להמחשה – אלא אתגר תלת־ממדי אמיתי, כזה שמזמין לחשוב בשכבות.
שנית, האופי התכנוני: סאסא הוא קיבוץ שמתוכנן כקהילה שלמה – יש בו אזורי מגורים אינטימיים, שטחים ציבוריים פתוחים, מבני תרבות וחינוך, וגם מתחמים תעשייתיים. כל אלו משתלבים ברצף אורגני אחד, מוקף בצמחייה טבעית ושבילי הליכה. זהו לא יישוב גנרי – אלא מקום עם מחשבה, מבנה וסיפור.
ולבסוף – הנרטיב: סאסא הוא יישוב שיש בו הכול – חקלאות, חדשנות, ביטחון, טבע וחינוך – והכול מחובר זה לזה, גם רעיונית וגם מרחבית. כשמדפיסים אותו בתלת־ממד, לא רק יוצרים מודל של "איפה כל דבר נמצא" – אלא ממחישים את הקשרים בין המקומות, האנשים והרוח שמניעה אותם.
סאסא זו דוגמא למקום בו צילום או מפה דו־ממדית לא יספרו את הסיפור המרחבי השלם: את הגובה, המבטים, היחסים בין אזורים.
סאסא הוא לא סתם מקום שמצטלם טוב – הוא מקום שצריך להרגיש אותו בידיים. וזה בדיוק מה שהדפסה תלת־ממדית מאפשרת.

האתגר הייחודי
מה שהופך את סאסא למעניין – הוא גם מה שהופך אותו למאתגר:
הבדלי גבהים חדים – שדורשים תכנון מדויק בשכבות.
מגוון רחב של מבנים בסגנונות שונים – שמחייב פירוט מוקפד.
ייצוג של שטחים פתוחים בקנה מידה מוקטן – מבלי שייראו "ריקים" בהדפסה.
ומעבר לדיוק הטכני, חשוב להעביר את התחושה. לא סתם "עוד מודל", אלא משהו שמעורר התפעלות וסקרנות – דגם שכל מי שמביט בו יגיד: "וואו, זה סאסא".
אבל בדיוק את זה אנחנו אוהבים: להפוך את המורכב לפשוט, את הגולמי למדויק, ואת המפה – למציאות תלת־ממדית מוחשית בידיים.
גם מבחינת איסוף הנתונים מדובר בפרוייקט ייחודי, סאסא אינה מרחב עירוני סואן ודינמי בעל תיעוד אדריכלי רב, אלא קיבוץ שקט ואותנטי. לכן, תכנון דגם מדוייק דרש עבודת הכנה מעמיקה ויצירת תיק תיעוד מתאים.
אנחנו גאים לומר שעמדנו באתגר והשלמנו הדפסת 150 דגמים מיניאטוריים במידות 220x220 מ"מ המציגים את הקיבוץ על כל חלקיו כולל כמאתיים מבנים קטנטנים, והכל בזמן קצר ותוך שמירה על דיוק ומחיר נגיש.

לגעת בנקודה - האייקונים של הקיבוץ
הדגם המיניאטורי הוא מודל נפחי פשוט (Massing/Block Model), המציג באופן סכמתי את המתאר ההנדסי של המבנים בקיבוץ. זהו איננו מודל ארכיטקטוני ויזואלי (Architectural/Design Model), שמציג מראה מפורט ועשיר יותר. אך כמו בכל מקום — ובמיוחד בקהילה חיה — ישנם לנדמארקים ונקודות ציון מוכרות, שלא ניתן להסתפק בייצוג סמלי שלהן במסגרת הדגם הכללי. המבנים האייקוניים של הקיבוץ, כמו חדר האוכל ומגורי הנוער, זכו להתייחסות נפרדת: הם מוצגים באמצעות מודלים ממוקדים שהודפסו בהגדלה, בעיצוב ייחודי ותוך הקפדה על פרטים אדריכליים.
מגורי הנוער:
מגורי הנוער בקיבוץ סאסא הם דוגמה מרתקת לאופן שבו אדריכלות יכולה לשלב בין פונקציונליות, אקלים והרוח הקהילתית של המקום. שלושת המבנים, בני שלוש קומות כל אחד, תוכננו במקור על ידי המחלקה הטכנית של הקיבוץ הארצי ושימשו למגורי הצעירים. עם השנים, נדרש שדרוג שיתאים לצרכים המשתנים של הדיירים ולתנאי האקלים המאתגרים של הגליל העליון.
במהלך השיפוץ, התברר כי המסדרונות החיצוניים של המבנים, שהיו חשופים למזג האוויר, הפכו למוקד חיי החברה של הדיירים, אך לא סיפקו הגנה מספקת. הפתרון האדריכלי כלל תוספת של מערכת מרחבית בעומק של מטר אחד, העשויה מבטון חשוף ובמבוק, אשר "הולבשה" על חזיתות המבנים. תוספת זו יצרה חללים חצי-פנימיים המשמשים לישיבה, אחסון ואינטראקציה חברתית, ובכך הפכה את המסדרונות לחללים פעילים ומזמינים.
הפרויקט מדגים כיצד תכנון מחודש יכול לשפר את איכות החיים של הדיירים, לחזק את הקשרים החברתיים ולכבד את ההיסטוריה והאסתטיקה של הקיבוץ.

חדר האוכל: בחזית ובכניסה לחדר האוכל בקיבוץ סאסא משולבות יצירות אמנות ייחודיות, שיצרו חברי הקיבוץ, והן מעניקות למבנה אופי תרבותי ואמנותי.
האמן יצחק קמינר, חבר הקיבוץ, יצר קירות בטון מעוטרים בחזית הבניין. קמינר, שנפטר עקב סיבוכים בשל פציעתו ב"ארץ המרדפים" סמוך ליריחו- אירוע שבגינו זכה בעיטור העוז, הותיר אחריו יצירות אמנות מרשימות שממשיכות להעשיר את המרחב הציבורי של הקיבוץ.

ועוד בכניסה לחדר האוכל, מוצגת עבודת קיר בטכניקה מעורבת, באבן וקרמיקה, שיצר האמן יוסי ספוז'ניק. היצירה מוסיפה נופך אמנותי נוסף למבנה וממחישה את החשיבות שהקיבוץ מייחס לשילוב אמנות בחיי היומיום.

מפעל פלסן:
מבנה מפעל פלסן בקיבוץ סאסא הוא הרבה יותר ממבנה תעשייתי — הוא סמל לחדשנות, ביטחון ושיתוף פעולה קהילתי. המפעל שהוקם בשנת 1985, מתמחה בייצור מיגון לכלי רכב מחומרים מרוכבים, ומספק פתרונות מיגון מתקדמים לצבאות ברחבי העולם, כולל צה"ל והצבא האמריקאי. המבנה משלב בין פונקציונליות גבוהה לעיצוב מודרני, עם קווים נקיים וחומרים עמידים, המשקפים את הטכנולוגיה המתקדמת של החברה. הוא תוכנן כך שיתאים לצרכים הייחודיים, כולל אזורי ייצור, מחקר ופיתוח, ומשרדים, תוך שמירה על זרימה יעילה בין המחלקות השונות.
הקמת המפעל והצלחתו הבינלאומית תרמו רבות לכלכלת הקיבוץ, והפכו את סאסא לאחד הקיבוצים המשגשגים בישראל . המבנה עצמו מהווה עדות לשילוב המוצלח בין ערכי הקיבוץ המסורתיים לבין חדשנות טכנולוגית ויזמות עסקית

כיצד יוצרים קובץ מקצועי להדפסה
יצירת קובץ ברמה גבוהה הכולל עיצוב תלת מימדי של יישוב שלם, היא עבודה ארוכה מורכבת ומקצועית. העבודה דורשת קריאה של כל נתוני השטח והפיכתם לצורות גיאומטריות. חלק מתוכנות CAD המקצועיות מאפשרות המרה ישירה מקבצי נתונים הכוללים מידע גיאוגרפי ישירות למודל תלת מימדי, אך ישנם גם כמה כלים ייעודיים המסייעים לבצע את ההמרה:
מפות Google Earth Pro מציעות נתוני בינוי די מדוייקים ובדגש על נקודות ציון מפורסמות, אך ההורדה מתאפשרת רק בקבצי KMZ או KML
הכלי החינמי Map2STL.com מציע יצירה מהירה אך הוא מתאים בעיקר לקנ''מ קטן
הכלי החינמי Terrain2STL מציע יכולות דומות אך תפעול הממשק שלו שונה
אתר F4map.com מציע מבחר מפות ונתונים ברמה גבוהה וממשק נוח אך ללא הורדה חופשית
אתר osmbuildings.org מציע גם הוא מפות ברמה גבוהה ומציע פתרונות עסקיים מתאימים
אתר maptiler.com מציע כמה כלים מתאימים ואפשרויות רכישה פשוטות
עצב לך קיבוץ DIY
יצירת קובץ תלת מימדי להדפסה של יישוב שלם היא ממש לא רק עסק למקצוענים ! עבור חובבים יש פתרונות המאפשרים ליצור דגם המחשה פשוט בתהליך קל ומהיר, הדרכה קצרה וגם אתם תוכלו לעשות זאת ! קובץ העיצוב כולל שלשה חלקים: טופוגרפיה, תשתיות ומבנים. כדי ליצור דגם טופוגרפי בתלת־ממד, יש להמיר לתלת מימד את הנתונים הדו־ממדיים ממפת קווי הגובה של הסביבה — אותם קווים המחברים בין נקודות בגובה שווה.
בשלב הראשון דוגמים את קווי הגובה, משפרים את הצורה הגרפית שלהם ומתקנים שגיאות. לאחר מכן סוגרים את הקווים לכדי צורות שלמות, כך שמתקבלות "טבעות" סגורות — כאשר כל טבעת מייצגת תחום גובה ברור ומוגדר.
בשלב הבא מייבאים את תכנית הטבעות לתוך תוכנת מידול תלת־ממד. בתוכנה נוצרות פרוסות נפרדות בהתבסס על כל טבעת, כאשר כל פרוסה מייצגת שכבת גובה שונה.
לסיום, מציבים את הפרוסות זו על גבי זו — בדיוק כמו שכבות של עוגה — עד שנבנה מודל תלת־ממדי שממחיש את הטופוגרפיה המלאה.

כדי לשלב את תוואי התשתיות על גבי המודל, יש להמיר לתלת מימד גם את נתוני מפת הרחובות והדרכים.
בשלב הראשון דוגמים את תוואי הכבישים, מדגישים את הקווים ומתקנים את עובי הקווים. לאחר מכן מייבאים את תכנית הכבישים לתוכנת מידול תלת־ממד — שם נוצר מארג של רשת הכבישים, אך המארג יהיה דו־ממדי בלבד, בגובה אחיד כמו פרוסה שטוחה.
כדי להתאים את רשת הדרכים לתוואי הטופוגרפי, מבצעים חיתוך מדויק של גובה המארג בהתאם לגבהים הקיימים במודל הטופוגרפי שכבר יצרנו. לסיום, מציבים את רשת הדרכים על גבי המודל — וכך מתקבל תוואי תשתיות ריאליסטי, שמשקף גם את מיקום הכבישים וגם את השיפועים, המפלסים והטופוגרפיה בפועל.

כדי ליצור את תכנית המבנים עבור המודל, יש להמיר לתלת מימד גם את המפה ההנדסית של היישוב.
בשלב הראשון דוגמים את נתוני הבינוי מתוך המפה, מבצעים עדכונים נדרשים, ומתקנים שגיאות. לאחר מכן מייבאים את תכנית המבנים לתוכנת מידול תלת־ממד – שם נוצר מקבץ של מבנים, אך המבנים עדיין מופיעים בגובה אחיד וללא התייחסות לגובה האמיתי שלהם וללא התייחסות למפלס הטופוגרפי שבו הם בנויים.
בשלב זה מחלקים את המבנים לקבוצות לפי גובה ומפלס, ומגדירים עבור כל קבוצה את נתוני הגובה המתאימים.
לסיום, מציבים את כל קבוצות המבנים על גבי המודל בהתאמה למיקומם המדוייק במפה ההנדסית – והקובץ מוכן להדפסה.

כשהקובץ מתעורר לחיים
בחשיכה השקטה של תא ההדפסה, מתחיל להתרחש קסם. לאחר שקובץ העיצוב מוכן ומדוייק, כעת קווי התכנון הדיגיטליים הופכים לתנועה, לחומר, למציאות. בתהליך שנמשך שעות ואף ימים שלמים, שכבה אחר שכבה, המדפסת שוזרת קווי מתאר, בונה מדרונות, מקימה מבנים – כמו פסל דייקן שפועל בסבלנות מתמטית. המודל קם אט־אט מתוך שום דבר, ונחשף – תבליט אחרי תבליט – עד שהקיבוץ כולו נולד מחדש, מוקטן, אך מוחשי, ומלא בפרטים.
זהו תהליך מורכב וארוך – אבל כשמשתמשים בציוד מקצועי ובטכנולוגיה מתקדמת, ניתן להפיק מאות הדפסים במהירות מרשימה, מבלי להתפשר על רמת הביצוע.
להוסיף צבע לחיים
בהדפסת תלת מימד, הדגש העיקרי הוא ביכולת ליצור מודל מוחשי פיזי, אך אין ספק שצביעה וגימור יכולים לתת ערך נוסף למודל התלת מימדי. והתוצאות? הן מדברות בעד עצמן !
אז מה הפרוייקט הבא?
אנחנו ב3d3 מקצוענים בהדפסת החלומות של לקוחותינו, אתם מוזמנים לבקר בבלוג ולהתרשם ממגוון פתרונות הדפסה שיכולים להתאים עבורכם, אנחנו ערוכים לפרוייקט הבא: הפרוייקט שלכם!
מדהים אין מילים........
וכתוב וערוך בצרה מקסימה