כיצד להציב את הדגם עם מגש ההדפסה ? טיפים ליצירת דגם מדוייק בפרטים, בעל מבנה חזק ויציב תוך חיסכון בחומרי גלם לתמיכה
הצבת הפריט על משטח ההדפסה - תמיכות :
לאחר שסיימנו לעצב את המודל, כדאי שנניח אותו על משטח ההדפסה בצורה המיטבית. כל המושג של משטח הדפסה איננו בעל משמעות בתחום ההדמיה או ההנפשה, אך יש לו משמעות קריטית בתחום ההדפסה. כאשר נעצב גביע מיוחד או מנורה על רגל נפלאה, המדפסת תתקשה להדפיס גביע גדול וכבד או מנורה גדולה ורחבה מעל רגל דקה גבוהה ועדינה. בכל פריט שנעצב יש למקם אותו כפירמידה כך שצדו הרחב יהיה מונח על משטח ההדפסה וצדו הצר יהיה למעלה (כמו שהוזכר כבר, עדיף להימנע מתומכות מיותרות). בדוגמא המוזכרת של מנורה או גביע, מומלץ לפני ההדפסה להפוך אותם בצורה כזו, שהמדפסת תוכל להדפיס את הרגל הדקה והארוכה מעל גבי גוף הפריט שישמש כבסיס גדול רחב וחזק. במידה ולא הצלחנו להימנע ממשקופים תלויים באוויר כדאי שנציב את הפריט על משטח ההדפסה הפוך, כך שהמשקוף יהפוך לאסקופה (סף דלת) המודפסת בתחתית המודל בשכיבה על משטח ההדפסה ולא בגובה באוויר.
הצבת הפריט על משטח ההדפסה - רזולוציה :
כאשר המודל שלנו כולל פיתוחים עדינים הבולטים מעט, כגון סמלים או אותיות שאינם מזדקרים מגוף המודל, ויסתדרו היטיב באוויר בלי תומכות (בליטה של 1 מ"מ מגוף המודל בדרך כלל לא תזדקק לתמיכות) אזי עדיף להציב את המודל בעמידה כך שהסמלים יודפסו במאונך מצד דופן המודל, שכן מרבית המדפסות מפיקות רזולוציה גבוהה יותר לגובה (0.15-0.3 מ''מ לציר Z) מאשר לרוחב ולעומק (0.3-0.5 מ''מ לצירים X-Y). לעומת זאת, אם הפריט שלנו כולל פיתוחים בולטים או סמלים ואותיות הבולטים מאוד מגוף המודל (בליטה בת כמה מ''מ) יהיה עדיף להציב את הפריט על משטח ההדפסה בשכיבה על צדו החלק, כך שהפיתוחים והסמלים יודפסו בשכיבה על צדו
העליון, התוצאה תהיה טובה בהרבה מפריט שהפיתוחים שלו מזדקרים החוצה ומודפסים במאונך תלויים באוויר ללא תמיכה. בכל מקרה יש להימנע לחלוטין מפיתוחים וגילופים המונחים ישירות על משטח ההדפסה (בצד התחתון של המודל) שכן ברוב המקרים מודל הנשען על תחתית בעלת פיתוחים או חיטובים לא יודפס כראוי והפיתוחים שלו לא ייראו ברור ומדויק.
הצבת הפריט על משטח ההדפסה - שכבות ההדפסה :
בעת תכנון המודל והצבתו על משטח ההדפסה, יש להתחשב באופן העבודה של המדפסת. מדפסת תלת מימד תמיד מדפיסה בשכבות, נקודת המגע בין שכבה לשכבה היא נקודת התורפה בחוזקו של הפריט המודפס, כך שדגם הכולל קירות דקים וגבוהים שיודפסו ניצבים, יגרום למדפסת ליצור עשרות עשרות של שכבות בעלות שטח קטן מאוד המונחות אחת על השנייה, פני המגע של שכבה אחת בשכבה שתחתיה או מעליה קטן מאוד, ומכה קלה תגרום לדגם להישבר לחלקים. לעומת זאת אם נשכיב את הדגם על משטח ההדפסה, כך שהקירות יודפסו במאוזן, אזי נגרום למדפסת ליצור כמה שכבות בודדות בעלות שטח גדול, המונחות אחת על השנייה בצורה שפני המגע של שכבה אחת בזו שתחתיה גדול מאוד וכמעט שלא יתכן יהיה לשבור אותם.
הצבת הפריט על משטח ההדפסה - אחיזה במגש ההדפסה :
למשטח ההדפסה תפקיד נוסף והוא להדביק אליו בחוזקה את השכבה התחתונה של הפריט שלא יזוז במהלך ההדפסה. פריט שהמגע שלו במשטח ההדפסה מדי קטן, עלול להינתק במהלך ההדפסה ולזוז ממקומו, במידה ואנחנו מעצבים למשל מכונית הניצבת על ארבעה גלגלים, למרות שפני הגלגלים יהיו חלקים ולא יכללו דוגמא מיוחדת של צמיג, ולמרות שהמרחק בין הסרנים יהיה קטן ולא תהיה בעיה שתחתית הרכב תודפס תלויה באוויר, עדיין תישאר בעיה מבחינת ההידבקות למשטח ההדפסה ורק פני תחתית הצמיג העגול יאחזו במשטח ההדפסה, גם כאן כדאי לבדוק את האפשרות להפוך את המכונית על גגה (אחרי שנוודא שמכסה תא המטען יכול להיות מודפס ללא תמיכה) ולהדפיס את המכונית כך שהגג הרחב יאחז היטיב במשטח ההדפסה.
קבצי STL :
להבדיל מתמונות או מקבצי ווידאו הנחלקים ביניהם לסוגי קבצים ופורמטים רבים, במידול להדפסה חשוב להכיר בעיקר קובץ אחד בלבד והוא STL (ישנם קבצים מודרניים יותר כגון AMF או 3MF אך הם עדיין נמצאים בשימוש מועט מאוד) שמירת קובץ בתור STL תוכל לגרום לתוכנת ההדפסה ליצור ממנו פקודות הדפסה (בדרך כלל Gcode) בשמירת קובץ STL כלולים גם נתונים נוספים כגון מידות מדוייקות של המודל, המנח בו מוצג המודל על מגש ההדפסה ועוד . ישנן תוכנות ייעודיות רבות למידול מודלים להדפסה אך ניתן להיעזר גם בתוכנות הנפשה שונות וכן בכל תוכנת הדמיית תלת מימד היודעת לייצא קבצי STL (בין התוכנות הנפוצות : BLENDER, SKETCHUP ועוד) אך בשימוש בתוכנות מסוימות יש להקפיד ביתר שאת על תקינות המודל והימנעות משגיאות, ולוודא כי המידות נכונות שכן איננו מכינים מודל שיוותר בעולם הדמיון אלא דגם שיהיה תקין להדפסה. לעיתים יש להעביר את הקובץ המוכן בתוכנה המתאימה יותר לעיצוב מודלים להדפסה (כגון SolidWorks או כלים חינמיים כמו FreeCad או Tinkercad) או בתוכנה לתיקון מודלים (כגון Netfabb) על מנת לתקן שגיאות על פי המגבלות שרק תוכנות ייעודיות אלו יודעות להתחשב בהן. בחלונות WINDOWS 10 מצורף כלי חינמי בשם 3d builder שהוא הכלי הקל הפשוט והמהיר הן לעיצוב מודלים פשוטים להדפסה והן לתיקון מודלים שעוצבו בתוכנות הנפשה הנפוצות, כדאי מאוד לשמור עותק של המודל בקובץ מסוג אחר (לא STL) המאפשר לבצע שינויים עתידיים במודל שכן קובץ STL הופך את המודל ל"גולם" מוכן להדפסה ואם נרצה להוסיף או להחסיר פרט קטן ניאלץ להכין את כל המודל מתחילה.
Comentarios